Lietotāji
Emijas Pikler pedagoģijas principi |
Otrdiena, 17 novembris 2009 22:31 |
Rīgā notika seminārs „Pašiniciatīvas atbalsts bērniem ar īpašām vajadzībām pēc Emijas Pikler pedagoģijas principiem”, kuru vadīja Vācu speciāliste – fizioterapeite vairāku grāmatu autore Monikas Aly. Monika Aly pārstāv Emmi Pikler asociāciju Berlīnē un ir tās vadītāja. Emmi Pikler bija ārste un pedagoģe Ungārijā, viņa aktīvi darbojas ar bērniem ar īpašām vajadzībām, viņa izstrādāja filozofiju par bērna aprūpi. 1984.g. viņa nomira un tagad viņā vārdā Ungārijā ir nosaukt institūts - Piklera institūts, kur atbalsta viņas ideju. Pikler pedagoģijas nozīme bērniem ar īpašām vajadzībām. Bērna aprūpe:
- drēbes pirms uzvilkšanas parādīt vai ļaut pašam izvēlēties (vizuāli), - ļaut sasmaržot krēmu (oža), - pieteikt bērnam darbības (audiālais), - mainīt pozas ģērbjot (vestibulāri), - kontakts ar rokām (taktilais), - pēc vannas nosusināt un iesmērēt ar krēmu (proprioreceptīvi). 6. Pieaugušo uzmanība aprūpes laikā stiprina attiecības ar bērnu un atbalsta viņu personības attīstību. Daži ieteikumi, kurus jāņem vērā pieaugušajiem aprūpējot bērnu:
Ierosinājumi maltīšu veidošanai. Pamatprincips: Bērnam jāgūst prieks par maltīšu ieturēšanu.
Labvēlīgie apstākļi mazo bērnu patstāvīgai kustību aktivitāšu atbalstīšanai. Telpiskai videi mazam bērnam vajadzētu būt ierosinošai un pārskatāmai. Tur, kur bērns jūtas drošs, viņš uzdrošinās izmēģināt jaunas lietas un paplašina savu kustību kompetenci. Bērns iemācās novērtēt savas kustību spējas, atpazīt briesmas/grūtības un iegūt paša drošību. Šī kvalitāte palīdz bērnam justies labi savā ķermenī, pašam sevi iepazīt un attīstīt lielu prieku par to, ko pats dara. Maziem bērniem ir nepieciešama vieta uz grīdas. Tā viņi bieži var mainīt savu pozīciju un izlīdzināt savu kustību nepieciešamību, kā arī savu vēl īso uzmanību fāzi. Bērniem ir nepieciešami priekšmeti, uz kuriem viņi spēj uzrāpties, caur kuriem viņi var izrāpot cauri un iekšā, kuros viņi var paslēpties. Telpiskai videi nevajadzētu būt pārāk stimulētai, bet arī ne ar par mazu stimulu (piem., stāvas trepes izaicina bērnu kaut ko izmēģināt, ko viņš vēl nespēj darīt, toties maz vai vienkāršie piedāvājumi nav pārāk ierosinoši). Pieauguša loma ir:
Seminārā bija izskatītas vairākas tēmas: bērnu attīstību, apkārtējas vides plānošana un iekārtošana, spēles nozīmē bērna attīstībā, bērnu ar īpašām vajadzībām novērošana (izvērtēšana), izpratne un viņu pašu aktivitātes atbalsts pēc Emmi Pikler pedagoģijas principiem, bērnu ar Dauna sindromu terapeitisks atbalsts, kompensatoriskais BCT attīstības koncepts. nadija |