
Šis materiāls ir piemērs (špikers) individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādei mācību priekšmetā “Sports un veselība”.
Tas sagatavots, balstoties uz VISC metodisko materiālu “Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana” (2022) un Ministru kabineta noteikumiem Nr. 556 par plāna izstrādes kārtību.
Materiāls paredzēts sporta skolotājiem, atbalsta personālam un skolu komandām kā praktisks palīgs (špikers), lai saprotamā, akadēmiskā formā strukturētu informāciju par skolēna stiprajām un vājajām pusēm, mācību pielāgojumiem, atbalsta pasākumiem un vērtēšanas pieejām.
Dokuments nav obligāta veidlapa, bet pielāgojams katra skolēna vajadzībām, ņemot vērā veselības stāvokli, fiziskās spējas un skolas iespējas nodrošināt atbalstu.
I. Informācija par izglītojamo
Izglītojamā vārds, uzvārds: ________________________________
Izglītības iestāde, klase: _________________________________
Plāna izstrādes datums: _________________________________
Pārskatīšanas datums: _________________________________
Plāna izstrādes pamatojums:
Skolēns ilgstoši bijis atbrīvots no mācībām (slimojis) un atgriežas mācību procesā.
Atbalsta nepieciešamības pamats: medicīniskā izziņa / skolas medmāsa atzinums (ja ir).
Balstoties uz ģimenes ārsta un skolas medmāsas rekomendācijām, konstatēts, ka skolēnam nepieciešama pakāpeniska atgriešanās fiziskās aktivitātēs. Fiziskās slodzes apjoms tiek pielāgots individuāli, nodrošinot drošību, motivāciju un pozitīvu attieksmi pret kustību aktivitātēm.
II. Izglītojamā stiprās un vājās puses
Stiprās puses:
Skolēns ir draudzīgs, zinātkārs un pozitīvi noskaņots. Demonstrē interesi par kustību aktivitātēm un veselīgu dzīvesveidu. Patīk peldēšana, spēles svaigā gaisā, ekskursijas un digitālas izglītojošas spēles.
Instrukcijas uztver un saprot precīzi, uzdevumus veic motivēti un ar centību. Spēj analizēt un vispārināt informāciju, atbild uz jautājumiem un veido dialogu ar sporta skolotāju. Patīk zīmēt, darboties radoši un sadarboties grupā. Mācību sasniegumi atbilst izglītības prasībām; redzama stabila attieksme pret darbu un pozitīva mācīšanās motivācija.
Vājās puses / attīstāmās jomas:
Skolēnam nepieciešama pakāpeniska fiziskās izturības atjaunošana. Novērojama ātra nogurdināmība, samazināta kustību koordinācija un līdzsvars. Grūtības veikt uzdevumus, kas prasa precīzas kustības vai ilgstošu piepūli. Nepieciešams atbalsts kustību plānošanā un vingrinājumu sēriju izpildē.
III. Individuālais izglītības programmas apguves plāns
Mācību priekšmets: Sports un veselība
Temats: Šķēršļu josla (4. klase)
1. Mācību procesa mērķis un sasniedzamie rezultāti
Mērķis: veicināt skolēna fizisko atjaunošanos, kustību koordinācijas, līdzsvara un izturības attīstību, nodrošinot emocionāli drošu un motivējošu mācību vidi.
Sasniedzamie rezultāti:
- Skolēns droši un apzināti pārvietojas pa šķēršļu joslu, ievērojot drošības noteikumus un savas spējas.
- Izprot kustību secību un nozīmi veselības stiprināšanā.
- Demonstrē spēju sadarboties ar sporta skolotāju un vienaudžiem, plānojot kustības.
- Parāda pozitīvu attieksmi pret fiziskām aktivitātēm un savu progresu.
2. Mācību procesa organizācija un metodes
Mācību organizācija | Metodes un līdzekļi | Pielāgojumi un atbalsts |
Diferencēta fiziskā slodze, individuāla pieeja katras nodarbības laikā | Demonstrējumi, vizuālās atgādnes, vingrinājumu pakāpeniska sarežģīšana | Samazināta slodze; aktivitātes bez skrējieniem un lēcieniem; atļautas pauzes pēc vajadzības |
Praktiski uzdevumi drošā vidē – vienkāršota šķēršļu josla | Pāri pārvietošanās treniņi, līdzsvara vingrinājumi, elpošanas vingrinājumi | Fiziskās aktivitātes pielāgotas skolēna iespējām un pašsajūtai |
Teorētiskās zināšanas par drošību, kustību nozīmi un elpošanu | Diskusija, video materiāli, kustību analīze | Verbālā informācija papildināta ar vizuāliem materiāliem (attēli, kartes, shēmas) |
3. Vides un mācību pielāgojumi
- Nodrošināta droša, pārskatāma vide ar samazinātu traumatisma risku.
- Izvietoti šķēršļi ar atbilstošu augstumu.
- Skolēnam pieejama atpūtas iespēja pēc nepieciešamības.
- Skolotājs regulāri pārrunā skolēna pašsajūtu pirms un pēc nodarbības.
- Mācību vide nodrošina psiholoģisku komfortu un pozitīvu pieredzi kustībā.
4. Pārbaudes darbu un vērtēšanas pielāgojumi
- Vērtēšana balstīta uz attieksmi, līdzdalību, drošu rīcību un individuālo progresu, nevis uz ātrumu vai rezultāta kvantitāti.
- Skolēnam piešķirts papildu laiks uzdevumu veikšanai.
- Atļauts sniegt mutiskas atbildes vai demonstrēt prasmes praksē.
- Vērtējumā ņemta vērā pašvērtējuma un skolotāja novērojumu informācija.
Kā izvērtēt plāna īstenošanu
Mērķis: Izvērtēt, vai skolēns:
- Droši un pakāpeniski piedalās fiziskajās aktivitātēs,
- Atjauno kustību koordināciju, līdzsvaru un izturību,
- Demonstrē pozitīvu attieksmi un iesaisti SV stundās.
Ieteicamie vērtēšanas instrumenti
Instrumenta nosaukums | Kā tiek lietots | Ko mēra / novērtē |
Novērojumu protokols | Skolotājs stundās pieraksta īsas piezīmes par skolēna piedalīšanos, pašsajūtu un aktivitāti (piem., 1× nedēļā). | Iesaistes līmeni, noguruma pazīmes, spēju izpildīt vingrinājumus droši. |
Vienkārša pašnovērtējuma skala (piem., 1-5 punkti) | Skolēns pēc nodarbības novērtē savu pašsajūtu un līdzdalību (“Cik labi šodien jutos?”). | Pašsajūtu, motivāciju, apzinīgumu. |
Sporta skolotāja atzīme (rubrika) | Vienkārša rubrika ar 3 līmeņiem: “Sasniedzis”, “Procesā”, “Vēl nepieciešams atbalsts”. | Mērķu sasniegšanas līmeni pēc 2 mēnešiem. |
Vecāku vai medmāsas atgriezeniskā saite | Īsas piezīmes par skolēna nogurumu, labsajūtu ārpus stundu laika. | Vispārējais veselības stāvoklis, adaptācija slodzei. |
Vienkāršs fiziskās sagatavotības tests (pēc vajadzības) | Piem., līdzsvara noturēšana uz vienas kājas 10 sek.; elpošanas vingrinājums; viegla šķēršļu josla ar novērtējumu “izpildīja – daļēji – neizpildīja”, kā arī citi. | Fizisko spēju atjaunošanos, koordināciju, izturību. |
5. Papildu atbalsta pasākumi
Atbalsta veids | Biežums / ilgums | Atbildīgā persona |
Sadarbība ar skolas medmāsu par slodzes piemērotību | pēc vajadzības | Skolas medmāsa |
Vecāku iesaiste pašsajūtas uzraudzībā un atgriezeniskās saites sniegšanā | nepārtraukti | Vecāki, klases audzinātājs |
Konsultācija | 1–2 reizes nedēļā | Sporta skolotājs, fizioterapeits |
6. Sadarbība
Bērna, vecāku, pedagogu un atbalsta personāla sadarbība tiek nodrošināta, lai sekmētu plānoto rezultātu sasniegšanu un skolēna drošu atgriešanos pilnvērtīgā mācību procesā.
Sadarbības mērķis ir nodrošināt vienotu pieeju fiziskās slodzes pielāgošanā, sniedzot skolēnam emocionālu un pedagoģisku atbalstu.
IV. Plāna īstenošanas izvērtējums
Izvērtēšanas periods: ___________________________
Izvērtēšanas metode: skolotāja novērojumi, skolēna pašvērtējums, vecāku atsauksmes.
Novērojumi: skolēns aktīvi piedalās nodarbībās, uzlabojusies kustību koordinācija un līdzsvars, redzams pozitīvs emocionālais noskaņojums.
Secinājumi: ieteicams turpināt pakāpeniski palielināt slodzi, saglabājot individuālo pieeju.
Nākamais izvērtējums: ___________________________
Pedagogs: ___________________________
Atbalsta speciālists: ________________________
Vecāki / likumiskie pārstāvji: ___________________________
Individuālais izglītības programmas apguves plāna piemērs (2.variants)

I. Informācija individuālā izglītības programmas apguves plāna izveidei
1. Ziņas par izglītojamo
Vārds, uzvārds | |
Dzimšanas dati | |
Izglītības iestāde, klase (grupa) | X pamatskola |
Datums, kad konstatēta atbalsta nepieciešamība | 22.08.2025. |
Joma, kur nepieciešams atbalsts | Matemātika; Latviešu valoda; Sports un veselība |
2. Plāna izstrādes pamatojums
Pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums | x |
Konstatētas attīstības/mācīšanās grūtības | |
Cita veida atbalsts |
3. Atbalsta speciālistu atzinumi plāna sastādīšanas brīdī (izglītības, psiholoģiskais, valodas, sociālais un uzvedības vērtējums)
Informācijas avots | Datums | Izvērtēšanas rezultāti |
Pedagoģiski medicīniskā komisija | Izglītojamais ar lasīšanas traucējumiem drīkst izmantot palīglīdzekļus, kuri uzlabo teksta uztveri. Atļauts lasīt priekšā uzdevuma nosacījumus. Izmantot atgādnes. Uzdevumos lietot atšķirīgas krāsas – pasvītrot un iekrāsot galvenos vārdus tekstā, formulas, lietot krāsas, lai uzdevumi atšķirtos no teksta, lai jautājumi atšķirtos no pārējās informācijas, teksta uzdevumos iekrāsot būtiskāko informāciju, verbālo informāciju papildināt ar vizuālo informāciju. Uzdevumu noteikumus formulēt vienkārši un nepārprotami, vārdiskos norādījumus izteikt īsi un skaidri. Sadalīt uzdevumu nelielos apjomos, lai izglītojamajam vieglāk uztverams teksts. Norādes sniegt īsas un saprotamas, sadalot pa daļām, un pēc nepieciešamības, tās atkārtot. Individuālas nodarbības pie speciālā pedagoga. Pagarināts darba izpildes laiks – līdz 30% no kopējā darba laika. Palielināts starpbrīžu skaits. | |
Psihologs | Ievērot visus ieteikumus darbā ar bērniem, kuriem diagnosticēts autiskā spektra traucējums.Nepieciešams papildus laiks uzdevumu veikšanai;Palīdzēt saprast galveno, būtisko;Sniegt vienu instrukciju vienā laikā.Atļauts lietot atgādnes. | |
Logopēds | Rakstīšanas un lasīšanas traucējumi uz citu traucējumu pamata: drīkst izmantot palīglīdzekļus, kuri uzlabo teksta uztveri, lasīt priekšā uzdevuma nosacījumus. Rakstu darbos vērojamas patskaņu diferencēšana kļūdas, lielo sākumaburtu lietojuma un pieturzīmju kļūdas. |
4. Izglītojamā stiprās puses un jomas, kurās nepieciešams atbalsts
Sports un veselība/ X ( sporta skolotājs) | |
Datums | Stiprās puses (ko izglītojamais prot un labprāt dara) |
2024 | Labprāt veic uzdevumus individuāli vai ar skolotāja atbalstu, labprāt iesaistās komandu sporta spēlēs, ļoti labi integrējas un sadarbojas ar savas klases zēniem. |
Sports un veselība/ X ( sporta skolotājs) | |
Datums | Jomas, kuras jāpilnveido/kurās nepieciešams atbalsts |
xxxx | Mēdz izrādīt agresiju, kuru šobrīd mācās kontrolēt, bet nepieciešams atbalsts. Trenēties tikt galā ar dusmām un pieņemt neizdošanos, vai zaudējumu. Stresvadība (konstatētas bailes no nezināmā) veids kā pārvarēt ir rast risinājumu jau skolēnam zināmā procesā (bailes no tālēkšanas ar ieskrējienu – salidzināts ar lidmašīnas pacelšanos un nosēšanos) |
5. Pielāgojumi
Datums | semestris. | 2.semestris. | |
Mācību pielāgojumi | |||
Vienkāršoti uzdevumi | |||
Papildus laiks | x | x | |
Biežāki pārtraukumi | |||
Uzdevumu lasīšana priekšā | x | x | |
Austiņas skaņu slāpēšanai | |||
Atgādnes | x | x | |
Izcelt svarīgāko | x | x | |
Īsas, konkrētas instrukcijas | x | x | |
Bruno Master programma | |||
Vides pielāgojumi | |||
Individualizēta darbavieta | x | x | |
Sēdēšana tuvāk skolotājam | |||
Vizualizēti darbības pašregulācijas noteikumi ar tekstu/ bildēm | |||
Pieejams ūdens, ierastas lietas, rituālu priekšmeti | x | x | |
Pārbaudes darbu pielāgojumi | |||
Papildus laiks | x | x | |
Austiņas skaņu slāpēšanai | |||
Uzdevumu lasīšana priekšā | |||
Atgādnes | x | x | |
Palīgskolotāja atbalsts | x | x | |
Logopēds | |||
Konsultācija | |||
Individuālais/ grupu darbs | |||
Speciālais pedagogs | |||
Konsultācija | |||
Individuālais/ grupu darbs | |||
Individuālas konsultācijas pie mācību priekšmeta skolotāja | x | x |
6. Izglītojamam izglītības iestādē noteiktie papildu atbalsta pasākumi ārpus mācību procesa
Pasākumi (korekcijas nodarbības, logopēdijas nodarbības, konsultācijas, nodarbības pie psihologa, ārstnieciskā vingrošana u. c.) | Nodarbību laiki | Speciālists |
Konsultācijas pie mācību priekšmeta skolotājiem | ||
Ārstnieciskā vingrošana | Fizioterapeits |
II. Individuālais izglītības programmas apguves plāns
Mācību procesa organizācija
Mācību priekšmets/ pedagogs X matemātika | |||
Sasniedzamie rezultāti/mērķi | Metodes, materiāli, resursi,nodarbību skaits nedēļā | Sākuma datums un pārbaudes datums | Progress/rezultāti (jaunumi, kas sasniegts/nav sasniegts) |
Matemātika.Saskaitīt un atņemt veselus pozitīvus un negatīvus skaitļus. Saskaitīt un atņemt pozitīvas un negatīvas daļas. | Individuālais darbs konsultācijās. Darba lapas. Individuālās atgādnes -personīgie pieraksti, kartītes. Tehnoloģijas – dators(Chromebook), telefons, planšete, interakktīvā tāfele. | oktobrisdecembris | Daļēji prot :saskaitīt un atņemt veselus pozitīvus un negatīvus skaitļus, izmantojot atgādnes, sadarbojoties ar skolotāju un skolotāja palīgu.. saskaitīt un atņemt pozitīvas un negatīvas daļas, izmantojot atgādnes. |
Decimāldaļu reizināšana un dalīšana.Koordinātu plakne. | Individuālais darbs konsultācijās. Darba lapas. Individuālās atgādnes -personīgie pieraksti, kartītes. Tehnoloģijas – dators (Chromebook), telefons, planšete, interakktīvā tāfele. | janvārismaijs | Daļēji prot:reizināt un dalīt decimāldaļas ar 10., 100., 1000… Reizināt un dalīt pozitīvas un negatīvas decimāldaļas, sadarbojoties ar skolotāju.. Kāpināt pozitīvas un negatīvas decimāldaļas. Individuālos darbus patstāvīgi veic kļūdaini, pēc uzaicinājuma sadarbojas ar skolotāja palīgu. |
Mācību priekšmets/ pedagogs X Latviešu valoda | |||
Sasniedzamie rezultāti/mērķi | Metodes, materiāli, resursi,nodarbību skaits nedēļā | Sākuma datums un pārbaudes datums | Progress/rezultāti (jaunumi, kas sasniegts/nav sasniegts) |
Teikumus rakstot, lietot lielos sākuma burtus | Individuālais darbs konsultācijās. Darba lapas. Individuālās atgādnes -personīgie pieraksti, kartītes.Tehnoloģijas – dators(Chromebook), telefons, planšete, interakktīvā tāfele. | oktobrisdecembris | Daļēji prot lietot lielos sākuma burtus , rakstot teikumus. |
Lietot pieturzīmes teikumos ar vienlīdzīgiem teikuma locekļiem un saliktos teikumos | Individuālais darbs konsultācijās. Darba lapas. Individuālās atgādnes -personīgie pieraksti, kartītes.Tehnoloģijas – dators (Chromebook), telefons, planšete, interakktīvā tāfele, | janvārismaijs | Izmantojot atgādnes, daļēji prot lietot pieturzīmes teikumos ar vienlīdzīgiem teikuma locekļiem un saliktos teikumos. |
Speciālā pedagoga nodarbības/ pedagogs – Neapmeklē |
Logopēdijas nodarbības/ pedagogs – Neapmeklē |
III. Vienošanās par plāna īstenošanu
Sadarbība ar likumiskajiem pārstāvjiem (sasniegtie rezultāti, turpmāk veicamais darbs)
Datums | Likumiskā pārstāvja turpmāk veicamais darbs ar skolēnu |
Kopā ar pieaugušo risināt dažāda satura sadzīviskus uzdevumus par tēmu “Negatīvo un pozitīvo skaitļu saskaitīšana un atņemšana.” (X pedagogs )Sekot līdzi eklasē uzdotajam . Ikdienā sekot līdzi skolēna mācību priekšmetu un nepieciešamo lietu salikšanai somā.Ārpusklases lasīšana.Izveidojusies ļoti laba komunikācija ar Patrika mammu. Turpināt motivēt Patriku lūgt palīdzību. Mācību procesā piedāvāt izmantot pedagoga sagatavotās atgādnes. Mācīt prast izmantot atgādnes mācību procesā. Iedrošināt pieņemt pedagoga palīga atbalstu. Izvērtēt komunikācijas prasmes un akadēmiskās prasmes jaunajā mācību gada sākumā, un turpināt piemērot atbalsta pasākumus nākošajā mācību gadā pēc nepieciešamības. | |
Kopā ar pieaugušo risināt dažāda satura sadzīviskus uzdevumuspar tēmu “Decimāldaļu reizināšana un dalīšana.” (X pedagogs )Sekot līdzi eklasē mācību priekšmetu uzdotajam saturam.Komunikācija ar klases skolotāju un mācību priekšmetu skolotāju. Sekot līdzi konsultāciju laikiem.Ārpusklases lasīšana.Izvērtēt komunikācijas prasmes un akadēmiskās prasmes jaunajā mācību gada sākumā, un turpināt piemērot atbalsta pasākumus nākošajā mācību gadā pēc nepieciešamības. Pēc logopēda ieteikumiem, sadarbojoties ar vecākiem, ikdienā veicināt plūstošas runas veidošanos, pildot elpošanas un atslabināšanās vingrinājumus, runas tempa palenināšanu, uzsvara un intonāciju maiņas vingrinājumus. |
IV. Plāna īstenošanas izvērtējums
Datums | 31.05.2025. |
Likumisko pārstāvju viedoklis
Klases audzinātājs
Citu iesaistīto pedagogu un atbalsta speciālistu
TEMATISKAIS PLĀNS (paraugs)
2025./2026.m.g.
Pielāgotais tematiskais plāns 3. klase (sports un veselība)
Nedēļa (mēnesis) | Modulis | Tēma | Sasniedzamie rezultāti (Skola2030) | Stundu skaits | Pielāgojumi skolēnam ar redzes traucējumiem | Pārbaudes darbs | Moduļa kods |
1.–4. (Septembris) | Pārvietošanās | Virziena un tempa maiņa | F.3.1.1.1 Apgūst virziena maiņu un tempa kontroli pārvietošanās laikā | 12 stundas | Skaņas vai taktilās norādes virzienu maiņai | 4. nedēļā | I |
5.–6. (Oktobris) | Pārvietošanās | Skrējiens pa dažādām virsmām | F.3.1.1.3 Pielāgojas dažādiem segumiem, attīstot koordināciju un līdzsvaru | 6 stundas | Izmantojot vadītāju palīdzību vai skaņas signālus | 6. nedēļā | I |
7.–9. (Oktobris–Novembris) | Komandu sporta spēles | Komandu sporta spēles ar atvieglotiem noteikumiem | F.3.2.1.1 Attīsta komandas sadarbības prasmes | 9 stundas | Pielāgotas bumbas ar skaņu un vienkāršoti noteikumi | 9. nedēļā | IV |
10.–11. (Novembris) | Priekšmetu pārvietošana | Priekšmetu ripināšana un mešana | F.3.1.2.1 Apgūst precīzu priekšmetu pārvietošanu | 6 stundas | Pielāgotas bumbas ar skaņas elementiem | 11. nedēļā | II |
12.–13. (Decembris) | Šķēršļu pārvarēšana | Šķēršļu pārvarēšana | F.3.2.2.1 Attīsta šķēršļu pārvarēšanas prasmes | 6 stundas | Taktilās marķēšanas metodes šķēršļiem | 13. nedēļā | III |
14.–16. (Janvāris–Februāris) | Fiziskā veselība | Fizisko spēju novērtējums | F.3.1.3.1 Novērtē un analizē fizisko formu | 9 stundas | Palīdzība ar vadītāju un vienkāršoti testi | 16. nedēļā | VIII |
17.–18. (Marts) | Piedzīvojumu aktivitātes | Piedzīvojumu aktivitātes: orientēšanās un sadarbības spēles | F.3.2.3.1 Apgūst orientēšanās pamatus | 6 stundas | Skaņas signāli vai vadītāja palīdzība | 18. nedēļā | VI |
19.–23. (Aprīlis–Maijs) | Piedzīvojumu aktivitātes | Piedzīvojumu spēles un šķēršļu joslas | F.3.2.3.2 Sadarbības un problēmu risināšanas prasmes | 15 stundas | Taktilās šķēršļu norādes un vienkāršoti uzdevumi | 23. nedēļā | VI |
Kopējais stundu skaits: 69 stundas
Resursi:
- Mape.gov.lv:
- Dodieties uz: Mape.gov.lv.
- Meklējiet sadaļu: “Resursi” vai “Metodiskie materiāli”.
- Izmantojiet atslēgas vārdus:
- “Komandu sporta spēles” (pielāgotas redzes traucējumiem)
- “Piedzīvojumu aktivitātes un orientēšanās” ar pielāgojumiem
- Starptautiski resursi:
- American Printing House for the Blind (APH): www.aph.org
- Resursi par fiziskām aktivitātēm bērniem ar redzes traucējumiem.
- National Federation of the Blind (NFB): www.nfb.org
- Vadlīnijas un resursi par neredzīgu skolēnu iekļaušanu fiziskajās aktivitātēs.
- The International Blind Sports Federation (IBSA): www.ibsasport.org
- Informācija par sporta pielāgojumiem neredzīgiem un vājredzīgiem bērniem.
- American Printing House for the Blind (APH): www.aph.org