Metodiskais piemērs individuālā izglītības programmas apguves plāna un tematiskā plāna izstrādei

Šis materiāls ir piemērs (špikers) individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādei mācību priekšmetā “Sports un veselība”.

Tas sagatavots, balstoties uz VISC metodisko materiālu Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana” (2022) un Ministru kabineta noteikumiem Nr. 556 par plāna izstrādes kārtību.

Materiāls paredzēts sporta skolotājiem, atbalsta personālam un skolu komandām kā praktisks palīgs (špikers), lai saprotamā, akadēmiskā formā strukturētu informāciju par skolēna stiprajām un vājajām pusēm, mācību pielāgojumiem, atbalsta pasākumiem un vērtēšanas pieejām.

Dokuments nav obligāta veidlapa, bet pielāgojams katra skolēna vajadzībām, ņemot vērā veselības stāvokli, fiziskās spējas un skolas iespējas nodrošināt atbalstu.

I. Informācija par izglītojamo

Izglītojamā vārds, uzvārds: ________________________________

Izglītības iestāde, klase: _________________________________

Plāna izstrādes datums: _________________________________

Pārskatīšanas datums: _________________________________

Plāna izstrādes pamatojums:

Skolēns ilgstoši bijis atbrīvots no mācībām (slimojis) un atgriežas mācību procesā. 

Atbalsta nepieciešamības pamats: medicīniskā izziņa / skolas medmāsa atzinums (ja ir).

Balstoties uz ģimenes ārsta un skolas medmāsas rekomendācijām, konstatēts, ka skolēnam nepieciešama pakāpeniska atgriešanās fiziskās aktivitātēs. Fiziskās slodzes apjoms tiek pielāgots individuāli, nodrošinot drošību, motivāciju un pozitīvu attieksmi pret kustību aktivitātēm.

II. Izglītojamā stiprās un vājās puses

Stiprās puses:

Skolēns ir draudzīgs, zinātkārs un pozitīvi noskaņots. Demonstrē interesi par kustību aktivitātēm un veselīgu dzīvesveidu. Patīk peldēšana, spēles svaigā gaisā, ekskursijas un digitālas izglītojošas spēles.
Instrukcijas uztver un saprot precīzi, uzdevumus veic motivēti un ar centību. Spēj analizēt un vispārināt informāciju, atbild uz jautājumiem un veido dialogu ar sporta skolotāju. Patīk zīmēt, darboties radoši un sadarboties grupā. Mācību sasniegumi atbilst izglītības prasībām; redzama stabila attieksme pret darbu un pozitīva mācīšanās motivācija.

Vājās puses / attīstāmās jomas:

Skolēnam nepieciešama pakāpeniska fiziskās izturības atjaunošana. Novērojama ātra nogurdināmība, samazināta kustību koordinācija un līdzsvars. Grūtības veikt uzdevumus, kas prasa precīzas kustības vai ilgstošu piepūli. Nepieciešams atbalsts kustību plānošanā un vingrinājumu sēriju izpildē.

III. Individuālais izglītības programmas apguves plāns

Mācību priekšmets: Sports un veselība

Temats: Šķēršļu josla (4. klase)

1. Mācību procesa mērķis un sasniedzamie rezultāti

Mērķis: veicināt skolēna fizisko atjaunošanos, kustību koordinācijas, līdzsvara un izturības attīstību, nodrošinot emocionāli drošu un motivējošu mācību vidi.

Sasniedzamie rezultāti:

  • Skolēns droši un apzināti pārvietojas pa šķēršļu joslu, ievērojot drošības noteikumus un savas spējas.
  • Izprot kustību secību un nozīmi veselības stiprināšanā.
  • Demonstrē spēju sadarboties ar sporta skolotāju un vienaudžiem, plānojot kustības.
  • Parāda pozitīvu attieksmi pret fiziskām aktivitātēm un savu progresu.

2. Mācību procesa organizācija un metodes

Mācību organizācijaMetodes un līdzekļiPielāgojumi un atbalsts
Diferencēta fiziskā slodze, individuāla pieeja katras nodarbības laikāDemonstrējumi, vizuālās atgādnes, vingrinājumu pakāpeniska sarežģīšanaSamazināta slodze; aktivitātes bez skrējieniem un lēcieniem; atļautas pauzes pēc vajadzības
Praktiski uzdevumi drošā vidē – vienkāršota šķēršļu joslaPāri pārvietošanās treniņi, līdzsvara vingrinājumi, elpošanas vingrinājumiFiziskās aktivitātes pielāgotas skolēna iespējām un pašsajūtai
Teorētiskās zināšanas par drošību, kustību nozīmi un elpošanuDiskusija, video materiāli, kustību analīzeVerbālā informācija papildināta ar vizuāliem materiāliem (attēli, kartes, shēmas)

3. Vides un mācību pielāgojumi

  • Nodrošināta droša, pārskatāma vide ar samazinātu traumatisma risku.
  • Izvietoti šķēršļi ar atbilstošu augstumu.
  • Skolēnam pieejama atpūtas iespēja pēc nepieciešamības.
  • Skolotājs regulāri pārrunā skolēna pašsajūtu pirms un pēc nodarbības.
  • Mācību vide nodrošina psiholoģisku komfortu un pozitīvu pieredzi kustībā.

4. Pārbaudes darbu un vērtēšanas pielāgojumi

  • Vērtēšana balstīta uz attieksmi, līdzdalību, drošu rīcību un individuālo progresu, nevis uz ātrumu vai rezultāta kvantitāti.
  • Skolēnam piešķirts papildu laiks uzdevumu veikšanai.
  • Atļauts sniegt mutiskas atbildes vai demonstrēt prasmes praksē.
  • Vērtējumā ņemta vērā pašvērtējuma un skolotāja novērojumu informācija.

Kā izvērtēt plāna īstenošanu

Mērķis: Izvērtēt, vai skolēns:

  1. Droši un pakāpeniski piedalās fiziskajās aktivitātēs,
  2. Atjauno kustību koordināciju, līdzsvaru un izturību,
  3. Demonstrē pozitīvu attieksmi un iesaisti SV stundās.

Ieteicamie vērtēšanas instrumenti

Instrumenta nosaukumsKā tiek lietotsKo mēra / novērtē
Novērojumu protokolsSkolotājs stundās pieraksta īsas piezīmes par skolēna piedalīšanos, pašsajūtu un aktivitāti (piem., 1× nedēļā).Iesaistes līmeni, noguruma pazīmes, spēju izpildīt vingrinājumus droši.
Vienkārša pašnovērtējuma skala (piem., 1-5 punkti)Skolēns pēc nodarbības novērtē savu pašsajūtu un līdzdalību (“Cik labi šodien jutos?”).Pašsajūtu, motivāciju, apzinīgumu.
Sporta skolotāja atzīme (rubrika)Vienkārša rubrika ar 3 līmeņiem: “Sasniedzis”, “Procesā”, “Vēl nepieciešams atbalsts”.Mērķu sasniegšanas līmeni pēc 2 mēnešiem.
Vecāku vai medmāsas atgriezeniskā saiteĪsas piezīmes par skolēna nogurumu, labsajūtu ārpus stundu laika.Vispārējais veselības stāvoklis, adaptācija slodzei.
Vienkāršs fiziskās sagatavotības tests (pēc vajadzības)Piem., līdzsvara noturēšana uz vienas kājas 10 sek.; elpošanas vingrinājums; viegla šķēršļu josla ar novērtējumu “izpildīja – daļēji – neizpildīja”, kā arī citi.Fizisko spēju atjaunošanos, koordināciju, izturību.

5. Papildu atbalsta pasākumi

Atbalsta veidsBiežums / ilgumsAtbildīgā persona
Sadarbība ar skolas medmāsu par slodzes piemērotībupēc vajadzībasSkolas medmāsa
Vecāku iesaiste pašsajūtas uzraudzībā un atgriezeniskās saites sniegšanānepārtrauktiVecāki, klases audzinātājs
Konsultācija1–2 reizes nedēļāSporta skolotājs, fizioterapeits

6. Sadarbība

Bērna, vecāku, pedagogu un atbalsta personāla sadarbība tiek nodrošināta, lai sekmētu plānoto rezultātu sasniegšanu un skolēna drošu atgriešanos pilnvērtīgā mācību procesā.
Sadarbības mērķis ir nodrošināt vienotu pieeju fiziskās slodzes pielāgošanā, sniedzot skolēnam emocionālu un pedagoģisku atbalstu.

IV. Plāna īstenošanas izvērtējums

Izvērtēšanas periods: ___________________________
Izvērtēšanas metode: skolotāja novērojumi, skolēna pašvērtējums, vecāku atsauksmes.

Novērojumi: skolēns aktīvi piedalās nodarbībās, uzlabojusies kustību koordinācija un līdzsvars, redzams pozitīvs emocionālais noskaņojums.
Secinājumi: ieteicams turpināt pakāpeniski palielināt slodzi, saglabājot individuālo pieeju.
Nākamais izvērtējums: ___________________________

Pedagogs: ___________________________
Atbalsta speciālists: ________________________
Vecāki / likumiskie pārstāvji: ___________________________

Individuālais izglītības programmas apguves plāna piemērs (2.variants)

I. Informācija individuālā izglītības programmas apguves plāna izveidei

1. Ziņas par izglītojamo

Vārds, uzvārds
Dzimšanas dati
Izglītības iestāde, klase (grupa)X pamatskola 
Datums, kad konstatēta atbalsta nepieciešamība22.08.2025.
Joma, kur nepieciešams atbalstsMatemātika; Latviešu valoda; Sports un veselība

2. Plāna izstrādes pamatojums

Pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumsx
Konstatētas attīstības/mācīšanās grūtības
Cita veida atbalsts

3. Atbalsta speciālistu atzinumi plāna sastādīšanas brīdī (izglītības, psiholoģiskais, valodas, sociālais un uzvedības vērtējums)

Informācijas avotsDatumsIzvērtēšanas rezultāti
Pedagoģiski medicīniskā komisijaIzglītojamais ar lasīšanas traucējumiem drīkst izmantot palīglīdzekļus, kuri uzlabo teksta uztveri. Atļauts lasīt priekšā uzdevuma nosacījumus. Izmantot atgādnes. Uzdevumos lietot atšķirīgas krāsas – pasvītrot un iekrāsot galvenos vārdus tekstā, formulas, lietot krāsas, lai uzdevumi atšķirtos no teksta, lai jautājumi atšķirtos no pārējās informācijas, teksta uzdevumos iekrāsot būtiskāko informāciju, verbālo  informāciju papildināt ar vizuālo informāciju. Uzdevumu noteikumus formulēt vienkārši un nepārprotami, vārdiskos norādījumus izteikt īsi un skaidri. Sadalīt uzdevumu nelielos apjomos, lai izglītojamajam vieglāk uztverams teksts. Norādes sniegt īsas un saprotamas, sadalot pa daļām, un pēc nepieciešamības, tās atkārtot. Individuālas nodarbības pie speciālā pedagoga. Pagarināts darba izpildes laiks – līdz 30% no kopējā darba laika. Palielināts starpbrīžu skaits.
PsihologsIevērot visus ieteikumus darbā ar bērniem, kuriem diagnosticēts autiskā spektra traucējums.Nepieciešams papildus laiks uzdevumu veikšanai;Palīdzēt saprast galveno, būtisko;Sniegt vienu instrukciju vienā laikā.Atļauts lietot atgādnes.
LogopēdsRakstīšanas un lasīšanas traucējumi uz citu traucējumu pamata: drīkst izmantot palīglīdzekļus, kuri uzlabo teksta uztveri, lasīt priekšā uzdevuma nosacījumus. Rakstu darbos vērojamas patskaņu diferencēšana kļūdas, lielo sākumaburtu lietojuma un pieturzīmju kļūdas.

4. Izglītojamā stiprās puses un jomas, kurās nepieciešams atbalsts

Sports un veselība/ X ( sporta skolotājs)
DatumsStiprās puses (ko izglītojamais prot un labprāt dara)
2024Labprāt veic uzdevumus individuāli vai ar skolotāja atbalstu, labprāt iesaistās komandu sporta spēlēs, ļoti labi integrējas un sadarbojas ar savas klases zēniem.
Sports un veselība/ X ( sporta skolotājs)
DatumsJomas, kuras jāpilnveido/kurās nepieciešams atbalsts
xxxxMēdz izrādīt agresiju, kuru šobrīd mācās kontrolēt, bet nepieciešams atbalsts. Trenēties tikt galā ar dusmām un pieņemt neizdošanos, vai zaudējumu. Stresvadība (konstatētas bailes no nezināmā) veids kā pārvarēt ir rast risinājumu jau skolēnam zināmā procesā (bailes no tālēkšanas ar ieskrējienu – salidzināts ar lidmašīnas pacelšanos un nosēšanos)

5. Pielāgojumi

Datumssemestris.2.semestris.
Mācību pielāgojumi
Vienkāršoti uzdevumi
Papildus laiksxx
Biežāki pārtraukumi
Uzdevumu lasīšana priekšāxx
Austiņas skaņu slāpēšanai
Atgādnes xx
Izcelt svarīgākoxx
Īsas, konkrētas instrukcijasxx
Bruno Master programma
Vides pielāgojumi
Individualizēta darbavietaxx
Sēdēšana tuvāk skolotājam
Vizualizēti darbības pašregulācijas noteikumi ar tekstu/ bildēm
Pieejams ūdens, ierastas lietas, rituālu priekšmetixx
Pārbaudes darbu pielāgojumi
Papildus laiksxx
Austiņas skaņu slāpēšanai
Uzdevumu lasīšana priekšā
Atgādnesxx
Palīgskolotāja atbalstsxx
Logopēds
Konsultācija 
Individuālais/ grupu darbs
Speciālais pedagogs
Konsultācija 
Individuālais/ grupu darbs
Individuālas konsultācijas pie mācību priekšmeta skolotājaxx

6. Izglītojamam izglītības iestādē noteiktie papildu atbalsta pasākumi ārpus mācību procesa 

Pasākumi (korekcijas nodarbības, logopēdijas nodarbības, konsultācijas, nodarbības pie psihologa, ārstnieciskā vingrošana u. c.)Nodarbību laikiSpeciālists
Konsultācijas pie mācību priekšmeta skolotājiem
Ārstnieciskā vingrošana Fizioterapeits

II. Individuālais izglītības programmas apguves plāns

Mācību procesa organizācija

Mācību priekšmets/ pedagogs X matemātika
Sasniedzamie rezultāti/mērķiMetodes, materiāli, resursi,nodarbību skaits nedēļāSākuma datums un pārbaudes datumsProgress/rezultāti (jaunumi, kas sasniegts/nav sasniegts)
Matemātika.Saskaitīt un atņemt veselus pozitīvus un negatīvus skaitļus. Saskaitīt un atņemt pozitīvas un negatīvas daļas.Individuālais darbs konsultācijās. Darba lapas. Individuālās atgādnes -personīgie  pieraksti, kartītes.  Tehnoloģijas – dators(Chromebook), telefons, planšete, interakktīvā tāfele.oktobrisdecembrisDaļēji prot :saskaitīt un atņemt veselus pozitīvus un negatīvus skaitļus, izmantojot atgādnes, sadarbojoties ar skolotāju un skolotāja palīgu.. saskaitīt un atņemt pozitīvas un negatīvas daļas, izmantojot atgādnes.
Decimāldaļu reizināšana un dalīšana.Koordinātu plakne.Individuālais darbs konsultācijās. Darba lapas. Individuālās atgādnes -personīgie  pieraksti, kartītes.  Tehnoloģijas – dators (Chromebook), telefons, planšete, interakktīvā tāfele. 

janvārismaijs
Daļēji prot:reizināt un dalīt decimāldaļas ar 10., 100., 1000… Reizināt un dalīt pozitīvas un negatīvas decimāldaļas, sadarbojoties ar skolotāju.. Kāpināt pozitīvas un negatīvas decimāldaļas. Individuālos darbus patstāvīgi veic kļūdaini, pēc uzaicinājuma sadarbojas ar skolotāja palīgu.
Mācību priekšmets/ pedagogs X Latviešu valoda
Sasniedzamie rezultāti/mērķiMetodes, materiāli, resursi,nodarbību skaits nedēļāSākuma datums un pārbaudes datumsProgress/rezultāti (jaunumi, kas sasniegts/nav sasniegts)
Teikumus rakstot, lietot lielos sākuma burtusIndividuālais darbs konsultācijās. Darba lapas. Individuālās atgādnes -personīgie  pieraksti, kartītes.Tehnoloģijas – dators(Chromebook), telefons, planšete, interakktīvā tāfele.oktobrisdecembrisDaļēji prot lietot lielos sākuma burtus , rakstot teikumus. 


Lietot pieturzīmes teikumos ar vienlīdzīgiem teikuma locekļiem un saliktos teikumos
Individuālais darbs konsultācijās. Darba lapas. Individuālās atgādnes -personīgie  pieraksti, kartītes.Tehnoloģijas – dators (Chromebook), telefons, planšete, interakktīvā tāfele,

janvārismaijs
Izmantojot atgādnes, daļēji prot lietot pieturzīmes teikumos ar vienlīdzīgiem teikuma locekļiem un saliktos teikumos.
Speciālā pedagoga nodarbības/ pedagogs – Neapmeklē
Logopēdijas  nodarbības/ pedagogs – Neapmeklē

III. Vienošanās par plāna īstenošanu

Sadarbība ar likumiskajiem pārstāvjiem (sasniegtie rezultāti, turpmāk veicamais darbs)

DatumsLikumiskā pārstāvja turpmāk veicamais darbs ar skolēnu
Kopā ar pieaugušo risināt dažāda satura sadzīviskus uzdevumus par tēmu “Negatīvo un pozitīvo skaitļu saskaitīšana un atņemšana.” (X pedagogs )Sekot līdzi eklasē uzdotajam . Ikdienā sekot līdzi skolēna mācību priekšmetu un nepieciešamo lietu salikšanai somā.Ārpusklases lasīšana.Izveidojusies ļoti laba komunikācija ar Patrika mammu. Turpināt motivēt Patriku lūgt palīdzību. Mācību procesā piedāvāt izmantot pedagoga sagatavotās atgādnes. Mācīt prast izmantot atgādnes mācību procesā. Iedrošināt pieņemt pedagoga palīga atbalstu.

Izvērtēt komunikācijas prasmes un akadēmiskās prasmes jaunajā  mācību gada sākumā, un turpināt piemērot atbalsta pasākumus nākošajā mācību gadā pēc nepieciešamības.
Kopā ar pieaugušo risināt dažāda satura sadzīviskus uzdevumuspar tēmu “Decimāldaļu reizināšana un dalīšana.” (X pedagogs )Sekot līdzi eklasē mācību priekšmetu uzdotajam saturam.Komunikācija ar klases skolotāju un mācību priekšmetu skolotāju. Sekot līdzi konsultāciju laikiem.Ārpusklases lasīšana.Izvērtēt komunikācijas prasmes un akadēmiskās prasmes jaunajā mācību gada sākumā, un turpināt piemērot atbalsta pasākumus nākošajā mācību gadā pēc nepieciešamības. Pēc logopēda ieteikumiem, sadarbojoties ar vecākiem, ikdienā veicināt plūstošas runas veidošanos, pildot elpošanas un atslabināšanās vingrinājumus, runas tempa palenināšanu, uzsvara un intonāciju maiņas vingrinājumus.

IV. Plāna īstenošanas izvērtējums

Datums31.05.2025.

Likumisko pārstāvju viedoklis 
Klases audzinātājs

Citu iesaistīto pedagogu un atbalsta speciālistu

TEMATISKAIS PLĀNS (paraugs)

2025./2026.m.g.

Pielāgotais tematiskais plāns 3. klase (sports un veselība)

Nedēļa (mēnesis)ModulisTēmaSasniedzamie rezultāti (Skola2030)Stundu skaitsPielāgojumi skolēnam ar redzes traucējumiemPārbaudes darbsModuļa kods
1.–4. (Septembris)PārvietošanāsVirziena un tempa maiņaF.3.1.1.1 Apgūst virziena maiņu un tempa kontroli pārvietošanās laikā12 stundasSkaņas vai taktilās norādes virzienu maiņai4. nedēļāI
5.–6. (Oktobris)PārvietošanāsSkrējiens pa dažādām virsmāmF.3.1.1.3 Pielāgojas dažādiem segumiem, attīstot koordināciju un līdzsvaru6 stundasIzmantojot vadītāju palīdzību vai skaņas signālus6. nedēļāI
7.–9. (Oktobris–Novembris)Komandu sporta spēlesKomandu sporta spēles ar atvieglotiem noteikumiemF.3.2.1.1 Attīsta komandas sadarbības prasmes9 stundasPielāgotas bumbas ar skaņu un vienkāršoti noteikumi9. nedēļāIV
10.–11. (Novembris)Priekšmetu pārvietošanaPriekšmetu ripināšana un mešanaF.3.1.2.1 Apgūst precīzu priekšmetu pārvietošanu6 stundasPielāgotas bumbas ar skaņas elementiem11. nedēļāII
12.–13. (Decembris)Šķēršļu pārvarēšanaŠķēršļu pārvarēšanaF.3.2.2.1 Attīsta šķēršļu pārvarēšanas prasmes6 stundasTaktilās marķēšanas metodes šķēršļiem13. nedēļāIII
14.–16. (Janvāris–Februāris)Fiziskā veselībaFizisko spēju novērtējumsF.3.1.3.1 Novērtē un analizē fizisko formu9 stundasPalīdzība ar vadītāju un vienkāršoti testi16. nedēļāVIII
17.–18. (Marts)Piedzīvojumu aktivitātesPiedzīvojumu aktivitātes: orientēšanās un sadarbības spēlesF.3.2.3.1 Apgūst orientēšanās pamatus6 stundasSkaņas signāli vai vadītāja palīdzība18. nedēļāVI
19.–23. (Aprīlis–Maijs)Piedzīvojumu aktivitātesPiedzīvojumu spēles un šķēršļu joslasF.3.2.3.2 Sadarbības un problēmu risināšanas prasmes15 stundasTaktilās šķēršļu norādes un vienkāršoti uzdevumi23. nedēļāVI

Kopējais stundu skaits: 69 stundas

Resursi:

  1. Mape.gov.lv:
    • Dodieties uz: Mape.gov.lv.
    • Meklējiet sadaļu: “Resursi” vai “Metodiskie materiāli”.
    • Izmantojiet atslēgas vārdus:
      • “Komandu sporta spēles” (pielāgotas redzes traucējumiem)
      • “Piedzīvojumu aktivitātes un orientēšanās” ar pielāgojumiem
  2. Starptautiski resursi:
    • American Printing House for the Blind (APH)www.aph.org
      • Resursi par fiziskām aktivitātēm bērniem ar redzes traucējumiem.
    • National Federation of the Blind (NFB)www.nfb.org
      • Vadlīnijas un resursi par neredzīgu skolēnu iekļaušanu fiziskajās aktivitātēs.
    • The International Blind Sports Federation (IBSA)www.ibsasport.org
      • Informācija par sporta pielāgojumiem neredzīgiem un vājredzīgiem bērniem.