
Katra cilvēka fiziskās spējas, veselības stāvoklis un vajadzības ir atšķirīgas.
Pielāgojot mācību vai treniņu procesu, iespējams nodrošināt, lai ikviens varētu droši, efektīvi un ar gandarījumu piedalīties fiziskajās aktivitātēs, sasniedzot sev piemērotus rezultātus.
Pielāgotais sports (angļu val. adaptive sports) ir fizisko aktivitāšu un sporta joma, kas pielāgota cilvēkiem ar dažādām funkcionālajām spējām, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas piedalīties sportā un kustībā. Pielāgojumi var attiekties uz sporta noteikumiem, inventāru, vidi vai mācīšanas metodēm. To mērķis ir dot iespēju cilvēkiem ar funkcionāliem ierobežojumiem saglabāt fizisko aktivitāti un pilnvērtīgi iesaistīties sportā.
Termins “adapted sport” (vai “adaptive sport”) tiek plaši lietots arī starptautiskajā praksē – īpaši saistībā ar Paralimpiskajām spēlēm, Speciālo olimpiādi, pielāgotām izglītības programmām un rehabilitācijas sportu.
Pielāgotā sporta izglītība ir pedagoģiska pieeja, kas ietver kustību, fizisko spēju un sporta prasmju attīstības programmas, pielāgotas cilvēku ar invaliditāti individuālajām vajadzībām un spējām (Winnick, 2004).
Teju jebkuru sporta vai brīvā laika aktivitāti var pielāgot cilvēkiem ar invaliditāti. Ir pieejami gan individuālie, gan komandu sporta veidi.
Pielāgotie sporta veidi palīdz cilvēkiem turpināt piedalīties savās iecienītajās aktivitātēs, neraugoties uz jaunajiem izaicinājumiem, vai arī piedāvā iespēju atklāt pilnīgi jaunas nodarbes. Turklāt tie veicina sociālo mijiedarbību un sadraudzību ar citiem.
Zinātniskie pētījumi apliecina, ka pielāgotas fiziskās aktivitātes būtiski veicina fizisko, psiholoģisko un sociālo attīstību. Piemēram, Martin Ginis ar kolēģiem (2021) norāda, ka dalība pielāgotajā sportā uzlabo pašvērtējumu, sociālo piederības sajūtu un dzīves kvalitāti cilvēkiem ar invaliditāti. Savukārt Deans ar kolēģiem (2022) uzsver, ka regulāra dalība adaptētās aktivitātēs samazina sociālās izolācijas risku un veicina iekļaušanos sabiedrībā. Arī Jaarsma & Smith (2023) atzīmē, ka pielāgotais sports ir efektīvs līdzeklis fiziskās veselības un mentālās labklājības uzlabošanai, īpaši bērnu un jauniešu grupās.
Pielāgotais sports uz ūdens: piemērs no Latvijas prakses
Viens no veiksmīgiem pielāgotā sporta piemēriem Latvijā ir projekts “Rowing4Confidence”, kura mērķis ir veicināt bērnu un jauniešu ar attīstības traucējumiem iesaisti airēšanā un citās ūdens aktivitātēs. Šis projekts apliecina, ka, nodrošinot piemērotu vidi, ievērojot drošības pasākumus un sniedzot profesionālu treneru atbalstu, iespējams radīt iekļaujošu un motivējošu sporta pieredzi ikvienam dalībniekam.
Nodarbību īstenošanas pieeja
Nodarbībā bērni un jaunieši pakāpeniski apgūva prasmes smaiļošanā, airēšanā un SUP dēļu līdzsvarošanā iekļaujot:
- praktiskās nodarbības baseinā (elpošanas, līdzsvara un peldēšanas tehnikas apguvei);
- sauszemes treniņus sporta zālē (spēka, līdzsvara un koordinācijas attīstībai).
Šāda strukturēta un pakāpeniska pieeja palīdz nodrošināt drošību, veicina emocionālo līdzsvaru un rada stabilu pamatu prasmju attīstībai.
Treneru sagatavošana un atbalsts
Projekta ietvaros tika organizēti kursi treneriem no Latvijas un Lietuvas, kurus Daugavpilī man bija gods vadīt. Kursu laikā treneri tika iedrošināti un praktiski sagatavoti darbam ar bērniem un jauniešiem ar attīstības traucējumiem. Šī pieredze parādīja, cik būtiska ir trenera empātija, pacietība un izpratne par individuālām vajadzībām. Pielāgotā sporta kustība uzsver, ka kvalitatīvs darbs ar šiem bērniem nav tikai fizisku prasmju attīstīšana, bet arī uzticības, drošības un pašapziņas veidošana.
Sasniegtie rezultāti un novērojumi
Treneri un speciālisti novērojuši būtiskus uzlabojumus dalībnieku:
- pašapziņā un emocionālajā līdzsvarā,
- kustību koordinācijā un līdzsvara sajūtā,
- komunikācijas un sadarbības prasmēs,
- kā arī motivācijā turpināt sportiskās aktivitātes.
Šie rezultāti apstiprina arī Sutherland & Anderson (2020) atziņas, ka adaptētās ūdens aktivitātes veicina motorās kontroles un emocionālās regulācijas attīstību bērniem ar attīstības traucējumiem.
Iedvesma tālākai attīstībai
Projekta “Rowing4Confidence” pozitīvā pieredze iedvesmoja izveidot un pielāgot interešu izglītības programmu airēšanā skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem.
Šī iniciatīva ir nozīmīgs solis iekļaujošas sporta vides attīstībā Latvijā, veicinot pielāgoto fizisko aktivitāšu integrāciju gan formālajā, gan neformālajā izglītībā, un nodrošinot ilgtspējīgu bērnu un jauniešu līdzdalību sportā.
Praktiskas atziņas treneriem

- Pielāgojot sporta vidi, svarīgākais ir drošība, uzticība un pakāpenība.
- Treniņu struktūrā jāiekļauj gan sauszemes, gan ūdens nodarbības, lai attīstītu spēku, līdzsvaru un drošības sajūtu.
- Trenerim jābūt pacietīgam, iejūtīgam un radošam, pielāgojot aktivitātes katra bērna iespējām.
- Svarīgi veicināt komandas garu, jo iekļaušana un sadarbība bieži sniedz lielāku motivāciju nekā sacensība.
Secinājumi
Pielāgotais sports – tostarp ūdens aktivitātes – dod ne tikai fiziskus ieguvumus, bet arī veicina sociālo integrāciju, pašefektivitātes izjūtu un pozitīvu attieksmi pret sevi un kustību.
Lai šādi projekti būtu ilgtspējīgi, būtiski ir nodrošināt pedagogu un treneru apmācību, atbilstošu infrastruktūru un sabiedrības izpratni par iekļaujoša sporta nozīmi.
Nadija,2025



