Metodiskais materiāls “Skolēnu ar AST atbalsts sporta un veselības mācību stundās”

Mana izpratne par individuālā izglītības programmas apguves plāna (tekstā IIPAP) mērķi ir šāda: individuālais plāns ir palīgrīks mācību procesa organizēšanai, kas palīdz izveidot skolēnam piemērotu, pārskatāmu un sasniedzamu nodarbību plānu. IIPAP nav jāuztver kā formāls vai tikai likumiski nepieciešams dokuments, tā nozīme ir praktiska un ikdienas darbā noderīga.

Plāns kalpo kā atbalsts pedagogiem un atbalsta personālam, lai skaidri saprastu skolēna vajadzības, spējas, attīstībasdinamiku, atbalsta mehānismus un piemērotākās darba metodes. Tas ļauj mērķtiecīgi plānot nodarbības, nodrošināt drošu sporta mācību vidi, sekot progresam un savlaicīgi ieviest nepieciešamās izmaiņas.

Tādējādi IIPAP ir kopīgs sadarbības rīks, kas palīdz organizēt mācību procesu tā, lai skolēns saņemtu efektīvu, viņa vajadzībām atbilstošu atbalstu un varētu maksimāli sasniegt savus mācību un attīstības mērķus.

Skolēni ar AST

Autiskā spektra traucējumi ir visaptveroši attīstības traucējumi, kas ietekmē skolēna sociālo mijiedarbību, komunikāciju, elastīgo domāšanu, sensoro informācijas apstrādi un kustību koordināciju. AST izpausmes atšķiras pēc smaguma pakāpes, un tās tiešā veidā ietekmē skolēna spēju piedalīties sporta un kustību aktivitātēs, kas prasa telpisko orientāciju, kustību plānošanu, kustību secību, līdzsvaru, emocionalitātes regulēšanu un drošības noteikumu ievērošanu.

SV mācību vidē svarīgi ņemt vērā autiskā spektra pazīmju klasifikāciju pēc smaguma pakāpes, jo tā nosaka nepieciešamo uzdevumu pielāgošanas un atbalsta līmeni:

1. pakāpe –raksturīgas nemērķtiecīgas, inertas kustības. Lai gan sīkā motorika un kustību plastika var būt laba, skolēns nespēj tās adekvāti lietot situācijās. Vērojamas izteiktas grūtības ar patvaļīgu kustību organizēšanu un bailes atraut kājas no zemes. Tas ietekmē līdzsvara, lēkšanas un dinamisko uzdevumu izpildi.

2. pakāpe – paaugstināts muskuļu tonuss un hiperaktivitāte. Kustības ir koordinētas un precīzas, tomēr bērns izjūt nedrošību telpas centrā, izvēloties pārvietoties gar malām. Tas apgrūtina dalību komandu rotaļās, kustību spēlēs un brīvas telpas aktivitātēs.

3. pakāpe – muskuļu tonusa traucējumi un izteikts kustību neveiklums. Gaita ir nedroša, nereti stīva, sejas izteiksmes un ķermeņa elastības trūkums atspoguļojas kustībās. Šī pakāpe būtiski ietekmē spēju droši piedalīties sporta stundās un prasa pastāvīgu asistenta atbalstu.

4. pakāpe – skolēns labi izpilda jau apgūtas, automatizētas kustības, taču ir grūtības apgūt jaunus kustību modeļus, kustību kombinācijas un telpiskas kompozīcijas. Grūti orientēties telpā, kas apgrūtina aerobikas, ritmikas, stafešu un komandu spēļu vingrinājumus. Šīs grūtības ir saistītas arī ar reakcijas ātruma trūkumu un apmulsumu negaidītās situācijās.

IIPAP skolēnam ar autiskā spektra traucējumiem

Veidojot individuālo izglītības programmas apguves plānu SV, būtiski ņemt vērā ne tikai skolēna funkcionālo līmeni un specifiskās vajadzības, bet arī valsts izglītības standarta noteiktos sasniedzamos rezultātus beidzot 3.,6.,9.klasi. Plānā tiek nodrošināts, lai katrs uzdevums, pielāgojums un atbalsta pasākums būtu vērsts uz šo rezultātu sasniegšanu skolēnam piemērotā tempā un formā.

Tādējādi individuālais plāns nodrošina skolēnam drošu, strukturētu, paredzamu sporta vidi, veicina iesaisti kustību aktivitātēs, atbalsta attīstību un ļauj pakāpeniski virzīties tuvāk standarta prasībām, vienlaikus respektējot autiskā spektra īpatnības.

I. Informācija individuālā izglītības programmas apguves plāna izveidei

1. Ziņas par izglītojamo

Vārds, uzvārds X
Dzimšanas datiX
Izglītības iestāde, klase (grupa)3.klase
Datums, kad konstatēta atbalsta nepieciešamība
Joma, kur nepieciešams atbalstsSports un veselība

2. Plāna izstrādes pamatojums

Pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums x kods 21015611
Cita veida atbalsts x Mācību procesā skolēnam ir asistents.

3. Atbalsta speciālistu atzinumi plāna sastādīšanas brīdī
(izglītības, psiholoģiskais, valodas, sociālais un uzvedības vērtējums)

Informācijas avotsDatumsIzvērtēšanas rezultāti
Klases audzinātāja Pārvietojas kopā ar asistentu. Jūtas nedroši, ja jāiet vienam. Acu kontaktu neveido. Uz jautājumiem atbild ar otro vai trešo piegājienu. Ātri zaudē uzmanību, bieži apmeklē labierīcības. Neizrāda interesi uz skolotāja uzdotajiem jautājumiem. Bez asistenta pamudinājuma uzdevumu nepabeigtu.
PsihologsMācību procesā nepieciešami individuāli pamudinājumi un asistenta atbalsts.
Speciālais pedagogs Grūti noturēt uzmanību, impulsīva uzvedība, vajadzīga strukturēta vide, asistenta atbalsts, pamudinājumi.  

4. Izglītojamā stiprās puses un jomas, kurās nepieciešams atbalsts

Stiprās puses (ko izglītojamais prot un labprāt dara)– Stabila rutīnas ievērošana. Skolēns labi jūtas paredzamās, strukturētās situācijās. Sporta stundās, kur atkārtojas noteikts nodarbību ritms (iesildīšanās – pamata uzdevumi – atslodze), spēj sekot līdzi.– Laba dzirdes atmiņa. Spēj iegaumēt vienkāršas, skaidri dotas instrukcijas (“ej taisni”, “stop”, “pagrieziens”), īpaši ja tās tiek atkārtotas vai vizualizētas.
– Spēja koncentrēties uz individuāliem uzdevumiem. Ja aktivitāte netraucē sensorā vide un nav jāveic sarežģīta sociāla mijiedarbība, skolēns var pildīt vingrinājumus ar pietiekamu precizitāti.
– Prieks par noteiktām kustību aktivitātēm. Patīk vingrinājumi, kas ir skaidri paredzami (soļošana, vienkāršas stafetes, individuāli vingrinājumi).
– Motivācija, ja ir vizuālie signāli. Labi reaģē uz kartītēm, vizuālām bultiņām, krāsu marķējumiem kustību trajektorijās.
– Dzirdes reakcija uz skolotāja signāliem. Spēj sekot ritmam un signāliem (stop/start), ja tie ir skaidri un atkārtoti.
– Pozitīva attieksme pret pieaugušo atbalstu. Skolēns labi sadarbojas ar asistentu, kas palīdz droši iesaistīties kustību aktivitātēs.
– Spējīgs izpildīt atsevišķas kustības ar labu precizitāti, ja tās demonstrētas(2-3 reizes) soli pa solim.
Jomas, kuras jāpilnveido/kurās nepieciešams atbalsts– Sociālā mijiedarbība kustību aktivitātēs. Skolēnam grūti iesaistīties komandu darbā, kolektīvās rotaļās, gaidīt savu kārtu vai pieņemt sadarbības noteikumus. Bieži izvairās no tieša kontakta ar vienaudžiem.
– Sensorā jutība. Nepatīk trokšņi, pieskārieni, fiziskas tuvības vai vizuāli pārblīvētas telpas tolerance. Tas var izraisīt pārlieku satraukumu vai vēlmi atkāpties.
– Grūtības apstrādāt vairākas kustību instrukcijas pēc kārtas. AST raksturīgā grūtība veidot vienotu priekšstatu no daudziem atsevišķiem elementiem rada problēmas apgūt kustību kombinācijas (piem., skrējiena maiņa + bumba + virziena signāls).
– Pārvietošanās drošība. Reizēm nespēj adekvāti izvērtēt kustību intensitāti, distanci līdz mērķim vai riskus (ātra skriešana, strauji pagriezieni), tādēļ nepieciešams asistents.
– Līdzsvara un koordinācijas nestabilitāte. Grūtības ar kustību plānošanu un propriocepciju, kas ietekmē lēkšanu, bremzēšanu, soļu kontroli un darbības ar sporta inventāru.
– Emociju pašregulācija fiziskās slodzes laikā. Nogurums vai negaidītas izmaiņas SV stundas struktūrā var izraisīt trauksmi, pasivitāti vai atteikšanos iesaistīties.
– Instrukciju saprašana tikai burtiski. Bieži nesaprot netiešas norādes (“skrien ātrāk”, “uzmanīgāk”), tāpēc nepieciešami konkrēti, viennozīmīgi, īsi norādījumi + vizuāla demonstrācija.
– Zems aktivitātes noturības ilgums. Kustību uzdevumā ātri zaudē uzmanību, nepieciešami bieži, strukturēti pārtraukumi, asistenta atbalsts.
– Pāreju grūtības. Pāreja no vienas aktivitātes uz nākamo var radīt pretestību vai apjukumu. Nepieciešams iepriekšējs brīdinājums un vizuāls signāls.

5. Mācību priekšmeti vai nodarbības, uz kurām attiecas plāns

Sports un veselība

6. Pielāgojumi

Datums Oktobris, 2024
Mācību pielāgojumiĪsas, precīzas instrukcijas, norādes atkārtot mutiski un vizuāli. Samazināt uzdevumu apjomu un kustību kombināciju sarežģītību. Demonstrēt vingrinājumus soli pa solim. Iekļaut vizuālas kartītes. Regulāri paredzēti pārtraukumi sensorai atpūtai. Vingrinājumi īsās sērijās.
Vides pielāgojumiSkaidri iezīmētas kustību trajektorijas (konusi, līnijas). Brīva distance no citiem skolēniem, lai mazinātu pārslodzi. Nodarbība tiek organizēta ar skaidru, paredzamu struktūru: iesildīšanās – galvenā daļa – nobeiguma daļa (atslodze). Asistents drošībai, pārvietošanās atbalstam un uzvedības regulēšanai. Trokšņu ierobežojums.
Pārbaudes darbu pielāgojumiIzcelt svarīgāko. Precīzas instrukcijas kā jāveic uzdevums – uzdevumu pildīšanas stratēģijas. Ja nepieciešams, tad izmanto atgādnes. Pagarināts darba izpildes laiks. Vienkāršotās kustību kombinācijas. Izvērtēšana mutiski vai praktiski (demonstrējot kustību). Var strādāt individuāli vai mazā grupā.Daļēji asistenta atbalsts

Papildu informācija

7. Izglītojamam izglītības iestādē noteiktie papildu atbalsta pasākumi ārpus mācību procesa

Pasākumi
(konsultācijas, ārstnieciskā vingrošana u. c.)
Nodarbību laikiSpeciālists
Konsultācijas kustību prasmju pilnveidē. 14:00- 14:40(trešdienas)
14:00- 14:40(ceturtdienas)
Sporta skolotājs
Ārstnieciskā vingrošana pēc pierakstaFizioterapeits

II. Individuālais izglītības programmas apguves plāns

Mācību priekšmets/nodarbība: Sports un veselība

Sasniedzamie rezultāti/mērķiMetodes, materiāli, resursi, nodarbību skaits nedēļāSākuma datums un pārbaudes datumsProgress/rezultāti (jaunumi, kas sasniegts/nav sasniegts)
Pārvietošanās (soļošana, skriena, rāpošana)Droši pārvietojas soļojot, skrienot, rāpojot, mainot virzienu pēc skolotāja signāla. Spēj izpildīt vienkāršas kustību kombinācijas ar asistenta palīdzību. Atpazīst drošības zīmes sporta zālē.Demonstrācijas, vizuālās kartītes. Tiek izmantotas grafiskas zīmes vai cilvēka ķermeņa kustības.Vienkāršas stafetes ar taisnām, skaidrām trajektorijām. Lēns temps, pakāpeniska grūtības palielināšana.
Koordinācijas un līdzsvara pilnveide.Izpilda pamata līdzsvara vingrinājumus (staigāšana pa līniju). Ievēro signālus start/stop ar atgadinājumu.Piedalās vienkāršās sporta spēlēs, saprot noteikumus.Individuāls darbs ar asistentu. Vingrinājumu izpildes secību skaidrot mutiski, ar zīmējumiem un demonstrējumu. Līdzsvaru attīstošie vingrinājumi, piemēram, staigāšana pa marķētām līnijām. Viegli uzdevumi: pārvietošanās ar bumbu, lēkšana (iekāpšana) pa atzīmētajiem laukumiem. Konsultācijas 2 reizes nedēļā. Papildu nodarbība pie fizioterapeita.
Drošības noteikumu izpratne. Atpazīstpiktogrammas: negrūstītiesgaididrošības zonaAr atgādnēm spēj ievērot noteikumus īsās aktivitātēs. Gaida savu kārtu līdz 30 sekundēm, izmantojot vizuālu taimeri.Drošības kartītes, vizualizēti noteikumi. Īsas sociālās situācijas spēles (“Tagad tava kārta!”).

III. Vienošanās par plāna īstenošanu

Sadarbība ar likumiskajiem pārstāvjiem (sasniegtie rezultāti, turpmāk veicamais darbs)

DatumsAktivitāteTurpmāk plānotās darbības
Vecāku informēšana: individuālas sarunas telefoniski.Īsas kustību aktivitātes mājās (soļošana, līdzsvara vingrinājumi, kurus sporta skolotājs ir izstrādājis, parādījis un izsniedzis). Kopīga drošības noteikumu runāšana (“kas notiek sporta zālē”). Pašregulācijas vingrinājumi: dziļā elpošana, 20 sek. atpūtas pauzes.

Paredzētais plāna izvērtēšanas datums (periods): 2024. gada oktobris un 2025.gada 3. janvāris 

Likumiskajie pārstāvji ir iepzīstināti attālināti 2025.gada ________ 

IV. Plāna īstenošanas izvērtējums

Likumisko pārstāvju viedoklis

Esam ieinteresēti bērna attīstībā un izaugsmē. Regulāri uzturam saziņu ar skolu un skolotājiem, nepieciešamības gadījumā sazināmies telefoniski. Informējam skolu arī tajos gadījumos, kad bērns nevar apmeklēt nodarbības slimības dēļ. Atbalstām individuālā plāna īstenošanu un sadarbojamies, lai veicinātu bērna progresu.

Izglītojamā viedoklis

Skolēns jūtas labi savā klases kolektīvā un reizēm iesaistās komunikācijā ar klasesbiedriem. Mācību stundās viņš biežāk izvēlas darīt tās aktivitātes, kas pašam šķiet interesantas, un ne vienmēr izrāda interesi par visiem uzdevumiem. Sporta un mācību nodarbību laikā skolēns mēdz biežāk apmeklēt labierīcības, kas iepriekš netika novērots. Kopumā bērns jūtas droši savā vidē, taču dažās situācijās priekšroku dod savai iniciatīvai un aktivitātēm, kas viņam šķiet patīkamas.

Secinājumi par izglītojamā attīstības līmeni un nākamās veicamās darbības

Turpināt individuālo plānu veidošanu 2. pusgadā. 

Pielāgojumu metožu kopsavilkuma tabulas apraksts

Mācību procesā manā klasē kādreiz bija vairāki skolēni, kuriem nepieciešama individualizēta pieeja un dažādi atbalsta pasākumi. Lai nodrošinātu piemērotu mācību vidi un sekmētu viņu attīstību, izmantoju pielāgojumu metožu kopsavilkuma tabulu. Tā kalpoja kā praktisks instruments, kas palīdzēja sistemātiski un pārskatāmi noteikt katra skolēna individuālās vajadzības un nepieciešamos atbalsta veidus.

Tabulā iekļautas galvenās jomas, kurās visbiežāk nepieciešami pielāgojumi: mācīšanas metodes, komunikācija, sadarbība ar klasesbiedriem, asistentu, noteikumu un uzdevumu pielāgošana, kā arī vides un inventāra pielāgošana. Pielāgojuma intensitāte tiek norādīta ar apzīmējumiem (++ nozīmē būtisku pielāgojumu nepieciešamību; + nozīmē mērenu atbalstu; +/- nozīmē neliela vai situatīva nepieciešamība).

Pielāgojumu metodesMaijaAnnaTomsSofijaDeivids
Mācīšanas metode++
Komunikācijas veids+++
Sadarbība ar klasesbiedriem+/-++++
Sadarbība ar asistentu+
Noteikumu pielāgošana+++++
Uzdevumu pielāgošana+++++
Vides pielāgošana. Pieejamība+++++
Vides pielāgošana.Sporta zāle/nodarbību vieta+++++
Inventāra pielāgošana++++++
Nodarbības gaitas izskaidrošana

Aktivitāšu attēli

Veiksmi darbos!

Zināt. Ieraudzīt. Pielāgot. Atbalstīt. Nadija, 2025